Bu Blogda Ara

17 Ocak 2018 Çarşamba

ÜLKEMİZDE SOSYAL MEDYADA İNSAN TİPLERİ

ÜLKEMİZDE SOSYAL MEDYADA İNSAN TİPLERİ

Günümüzde sosyal medya hayatımızın vazgeçilmez bir parçası oldu. İnsanlar günlük hayatlarının önemli bir bölümünü sosyal medyada geçirmekteler. Dolayısıyla, kişiliklerini de sosyal medyaya yansıtmaktalar. Hal böyle olunca sosyal medyada insan tipleri konusunda gırgırla karışık tespitler yapmak da farz oldu.

Şimdi bunları kategoriler halinde sıralayalım:

1- Sevgi Pıtırcıkları: Geneli bayandır, ama aralarında erkekler de vardır. Çoğu zaman sevgi, hoşgörü, aşk temalı paylaşımlarda bulunurlar. Bunlar çoğu zaman arka planda bir manzara resmi veya fotoğrafı (tercihen deniz kıyısı), görselin üstünde bir şiirden seçilmiş birkaç dize bulunur. Naif insanlardır, kırılgan insanlardır, kibar insanlardır. Ama yine de onları kızdırmamak gerekir. Genellikle siyaset paylaşmazlar, siyasi renklerini çok belli etmezler. Melankolik tiplerdir. Büyük çoğunluğu kedi seven insanlardır. Facebook ve Instagram’da boy gösterirler.

2- Sıkı Siyasetçiler: Sosyal medyayı çoğu zaman siyaset yapmak için kullanırlar. Karşıt görüşe muhalif paylaşımlarda bulunurlar. Paylaşımlarını çoğu zaman görsel ögelerle ve sloganlarla desteklerler. Kendi aralarında milliyetçiler, aşırı solcular, sosyal demokratlar, dinci/dindarlar gibi çeşitlere ayrılırlar. Karşı görüşten genelde çok hazzetmezler. Epey takipçileri vardır. Paylaşımlarına yapılan destekleyici yorumlara bazen cevap verirler, ama paylaşımlarına muhalefet içeren yorumlara illa cevap verirler ve bu hal çoğu zaman karşılıklı küfürleşmelere kadar gidebilir. Facebook ve Twitter vazgeçilmezleridir. Paylaşımlarında çoğu zaman büyük harfler kullanmaktadırlar.

3- Meslekçiler/Uzmanlar: Sosyal medyayı mesleki anlamda kullanırlar. Meslekleriyle ilgili haberler, duyurular, etkinlikler ve gelişmeleri paylaşırlar. Genel anlamda mesleki konularda birer başvuru kaynakları olan bu insanlar, meslekleri konusunda sınıf atlamaya meyillidirler. Sadece belli bir hobi alanında paylaşım yapanları da bu grupta inceleyebiliriz. Mesela sadece sporla ilgili paylaşımlar yapanlar, sadece akvaryumla ilgili paylaşımlar yapanlar, sadece fotoğrafçılıkla ilgili paylaşımlar yapanlar, sadece maket tasarımlarıyla ilgili paylaşımlar da bu kategoride değerlendirilebilir. Çoğu (özellikle memur ve öğretmen olanları) Türkçeyi genelde güzel kullanırlar.

4- Cıvıklar, Sözlükçüler: Sosyal medyayı genelde gırgır yapmak, sağa sola laf sokmak gibi eğlence amaçlı kullanırlar. Ekşi Sözlük’ten ilham alarak ortaya çıkan sözlük sitesi topluluklarına üyedirler. Hiçbir şeyi ciddiye almazlar ve kendilerine göre jargonları vardır. Ne zaman ciddi oldukları, ne zaman gırgır yaptıkları bazen anlaşılamayabilir. İnternette “caps” denen paylaşım türünü kullanmalarıyla bilinirler. Bazen insanların hassas oldukları konulardaki paylaşımlarına da gırgır ve şamatayla yorumlar yaptıklarında bol küfürlü kavgaların çıkması kuvvetle muhtemeldir. Bu kategorideki insanların çoğu ergenlik dönemi içindedir. İnternet âleminde “amk, mk, aq” gibi küfür ifadelerinin en sık kullanıcısı bu vatandaşlardır. Türkçeyi dejenere bir şekilde kullanmayı marifet sanarlar. Facebook’u kullanırlar ve genelde birden fazla kullanıcı hesapları vardır.

5- Sinsiler: Bunlar sosyal medya sitelerine üye olsalar bile ortalıkta pek görünmezler. Yani ayda bir veya iki, hatta bazen birkaç ayda bir paylaşım yaparlar. Mesela aylarca hiçbir paylaşımda bulunmazlar, ama tuttukları futbol takımının maçının olduğu akşam “goool” veya “bu biiir” şeklinde kısa kısa paylaşımlar yapabilirler. Değişik insanlardır. Günlük hayatlarında da çoğu zaman ketum tiplerdir. Varlıkları yoklukları pek belli değildir.

6- Hayırlı Cumalarcılar: Bunlar diğer kategorilerde de yer alabilirler. Her Cuma sabahı mutlaka “Hayırlı Cumalar” konulu paylaşımları illa vardır. Bu kategoridekiler 2. maddemizde ele aldığımız Sıkı Siyasetçiler kategorisinde de kendilerini gösterirler. Özellikle AKP, MHP gibi sağ siyasi partilerin destekçilerinin tamamına yakını bu kategoride başı çekmektedir. Bu insanlar bazen süslü görsel ögelerle desteklenmiş ve dua veya ayet içeren paylaşımları yaymalarıyla bilinir. Mevlana, Yunus Emre gibi kişilerin hayranıdırlar. Her türlü sosyal medya sitesinde bunlardan görebilirsiniz.

7- Var Ama Yoklar: Bunlar herhangi bir sosyal medya sitesine zamanında üye olurlar, bir daha ortalıkta görünmezler. Birçok özellik bakımından Sinsiler kategorisindekilere benzeseler de hiçbir paylaşım yapmamalarıyla onlardan ayrılırlar. Çoğu Facebook’a üye olmuş, ama ortamın yozlaştığını fark ederek daha ciddi bir ortam olduğunu düşündükleri Twitter ve Instagram gibi sitelere transfer olmuşlardır.

8- Etkinlikçiler: Sosyal medya üzerinden etkinlik, imza kampanyası başlatmaya meraklıdırlar. Mesela toplumsal bir olay var, bir durum var; bununla ilgili düzenlenen imza kampanyalarında epey etkin görevler alırlar. 2. maddemizde anlatılan Sıkı Siyasetçiler ve 3. maddemizde anlatılan Meslekçiler/Uzmanlar arasında etkinlikçilere bol miktarda rastlanılmaktadır. Bunların bir de eğlenceye yönelik olan rock/metal festivali duyurucuları vardır.

9- Selficiler: Egoları yüksektir. Diğer kategorilerdekiler de zaman zaman selfie (özçekim) yapıp paylaşsalar da, bu kategoride değerlendirdiğimiz kişilerin paylaşımlarının çoğu neredeyse sadece selfie (özçekim) yapıp paylaşmalarıyla bilinirler. Tek elleriyle kendi fotoğraflarını çekip paylaşırlar ve fotoğrafın altında genelde “kayak yaparken ben, dostlar meclisindeyken ben, bilmem nerede kahvaltı keyfi” türünden yazılar yazarlar. 1. maddede anlattığımız Sevgi Pıtırcıklarına yakındırlar. Instagram’da bol miktarda bunlardan vardır. Facebook da bunların çok fazla boy gösterdikleri ortamlardır. Bunları Twitter gibi sitelerde çok fazla göremezsiniz.

10- Alışverişçiler: Sosyal medyayı alışveriş yapmak, elindeki şeyleri satmak, takas yapmak için kullanırlar. Siyasetle veya başka şeylerle çok fazla ilgileri yoktur. Genelde Facebook’u kullanırlar ve alışveriş gruplarında boy gösterirler. Sürekli bir şeyler satmak için ilanlar verirler. Araba satış grupları, yedek parça grupları, evcil hayvan grupları, aksesuar grupları gibi pek çok grup kategorisinde bunlardan bol miktarda görebiliriz. Bunların arasında 5. maddede anlattığımız Hayırlı Cumalarcılar bol miktarda vardır. Özellikle Cuma günleri satış ilanı verdiklerinde “selamın aleyküm, hepinize hayırlı kazançlar” gibisinden girizgâh yaparak ilan verirler. Türkçe yazım kurallarına hiç uymazlar. Mesela "herkes" sözcüğünü "herkez" şeklinde yazmakta ısrar ederler.

11- Libidosu Yüksekler: Sosyal medyayı genelde karşı cinsle duygusal veya cinsel anlamda ilişki kurmak için kullanırlar. Twitter ile pek işleri olmasa da illa Facebook ve Instagram hesapları vardır. Karşı cinsle ilişki kurmak için genelde Badoo gibi siteleri de sıklıkla kullanırlar. Çoğu erkektir. Aralarında niyeti bozmuş bayanlar da bir hayli çoktur. Ciddi konularla çoğu zaman işleri olmaz. Toplumsal olaylarla çok ilgilenmezler. Büyük çoğunluğunun geçim kaynağı İddaa gibi şans oyunlarıdır.

12- Komplo Teorisyenleri: Sosyal medyada insan tiplerinden bahsederken bunlardan bahsetmemek olmazdı. Komplo teorisyenleri her ortamda göründükleri gibi, sosyal medya ortamlarında da kendilerini gösterirler. Bunların işleri güçleri komplo teorileriyle uğraşmaktır. Bu konularda sürekli paylaşımlarda bulunurlar. Genelde siyaset, uzaylılar, gezegenimizi yöneten aileler, tarikatlar, savaş senaryoları gibi konularda yazıp çizerler. Ciddi anlamda takipçileri vardır. Düşüncelerini çeşitli özgün argümanlarla desteklerler ve kafa karışıklıklarına neden olurlar. Paylaşımları elden ele yayılır ve ciddiye alınırlar. Ciddiye alınmalarında da fayda vardır. 2. maddemizde tanıttığımız Sıkı Siyasetçiler arasında da komplo teorisyenlerine çokça rastlanmaktadır. Bunların önemli bölümü Youtube sitesine de videolar yükleyerek paylaşımlarda bulunurlar.